Prohledejte web
PŘÍPRAVA NA NEJTĚŽŠÍ ZÁVOD S PŘEKÁŽKAMI - SPARTAN RACE
PŘÍPRAVA NA NEJTĚŽŠÍ ZÁVOD S PŘEKÁŽKAMI - SPARTAN RACE
Běh
18.12.2023.
Běh

PŘÍPRAVA NA NEJTĚŽŠÍ ZÁVOD S PŘEKÁŽKAMI - SPARTAN RACE

18.12.2023.

Překážkové závody neboli závody OCR (obstacle course racing) jsou terénní závody, při kterých kromě ujetých kilometrů musíte překonávat různé překážky na trati. Překážkami jsou především skoky přes stěny, kladiny, různé přetahy, šplhání, přenášení, přechod přes kladinu, šplhání po laně a mnoho dalších. Skvělé na přípravě na tento typ závodu je, že nikdy nemůžete být zcela připraveni, protože nevíte, co přesně vás čeká. Každý závod je jiný, liší se délkou trati, povrchem, stoupáním, počtem překážek a jejich typem. I když absolvujete stejný závod dvakrát, bude jiný, aby si zachoval to kouzlo a moment překvapení pro běžce.

Jedním z nejtěžších překážkových závodů na světě je Spartan Race, který v roce 2007 založil Američan Joe de Sena. Jeho klíčovým motivem je dostat z běžce maximum, přivést tělo i mysl k tomu, aby se vzdaly, protože vběhnout do cíle po těžkém boji se sebou samým je samo o sobě velkým vítězstvím bez ohledu na umístění.

Jedny z nejtěžších překážek se na Spartan Race nacházejí v různých visutých překážkách, které jsou velmi náročné pro předloktí a ruce. Velké množství nosných překážek, jako jsou těžké řetězy, kameny, kbelíky a pytle naplněné pískem, betonové koule a další. Pro tento druh závodu je, jak vidíte, kromě běhu zapotřebí také síla. Často se objevuje otázka, jak se na tento typ závodu připravit.

Jako účastník mistrovství světa Spartan Race, které se konalo v Řecku, ve starověké Spartě, se s vámi podělím o několik důležitých bodů, které mi pomohly úspěšně dokončit tento závod na 12. místě. Mistrovství světa trvalo tři dny a skládalo se ze tří závodů. První den 8,5 km s 20 překážkami, druhý den 13 km s 30 překážkami a poslední den 27 km se 40 překážkami. Kromě síly a samotného běhu je pro tuto výzvu důležitá odolnost těla a rychlá regenerace mezi závody.

Připravit tělo na takovou výzvu nelze v krátké době. Tento konkrétní tréninkový plán trval více než 6 měsíců, přičemž je třeba vzít v úvahu, že jsem byl již v dobré kondici a věnoval jsem se tomuto sportu mnoho let. Program se skládal ze 3 silových tréninků a 2 až 3 běžeckých tréninků týdně. Při silovém tréninku bylo velmi důležité věnovat pozornost posilování předloktí, ramen a samozřejmě nohou. Nedílnou součástí přípravy byly různé varianty přenášení, běhání se zátěží a vis na gymnastických kruzích a bradlech. Co se týče běhu, jeden trénink byl věnován vytrvalosti na dlouhé vzdálenosti a druhý byl zaměřen na překonávání rychlosti, tedy intervalový běh.

Kromě tréninku jsou velmi důležité také výživa - regenerace a vybavení. Výživa vám pomůže rychle doplnit vyčerpané zásoby a dá vašemu tělu šanci vytěžit z něj maximum. Při špatné výživě je odolnost těla vůči námaze mnohem slabší a regenerace je mnohem pomalejší. Kromě výživy je pro regeneraci velmi důležitý kvalitní spánek a dny odpočinku, které jsou věnovány protahování, masážím nebo delším procházkám, které jsou prospěšné pro každého.

Pokud jsou všechny tyto body vyřešeny, je pro váš zážitek ze závodění důležitá dobrá výbava. Pokud nemáte správné tenisky nebo vybavení, bude pro vás vše mnohem těžší. Pokud vaše výbava pomalu schne nebo není těsně u těla, může vám být zima, což vede ke slabosti a někdy i ke křečím. Špatné tenisky znamenají riziko zranění, bolesti nohou, kloubů, uklouznutí a podobně. Jako výbavu jsem použil syntetická trička, cyklistické kraťasy a jako tenisky jsem zvolil Nike Pegasus Trail, protože se mi v mnoha závodech osvědčily.

Nezapomínejte, že pro většinu z vás je to rekreační sport, který by vás měl bavit a měl by vás bavit překonávat vlastní hranice. Každý má své vlastní důvody, proč se takto překonávat, a tyto závody jsou ideální pro malá vítězství, která hodně znamenají. V tom je kouzlo OCR a závodů Spartan.

Buďte opatrní, chytří, tvrdě trénujte a užívejte si výzvy!

Autorem článku je: Anica Radosavljević @anicateretanica